SOCIAL MEDIA
Daria Rybicka - dietoporady | Lekko przed nowym rokiem. Oczyszczanie po świętach
1974
post-template-default,single,single-post,postid-1974,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,side_menu_slide_from_right,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,columns-3,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Lekko przed nowym rokiem. Oczyszczanie po świętach

Zastanawiasz się jak zyskać dobre samopoczucie po świętach? Poniżej pokażę Ci kilka wskazówek. Pamiętaj też, że warto wykorzystać tych kilka dni przed nowym rokiem nie tylko na oczyszczenie organizmu po świętach ale ogólnie na jego regenerację. Odpocznij, wyśpij się, po prostu zadbaj o siebie.

 

Woda

Koniecznie zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu. Daj mu szansę się oczyścić z tego, co pozostało po świętach ;)Ile wody? Możesz przyjąć, że Twój organizm potrzebuje 30 ml na każdy kilogram masy ciała. np. jeżeli ważysz 60 kg potrzebujesz 1800 ml płynów
O tym dlaczego woda jest tak ważna przeczytasz TUTAJ  , a jeśli chcesz wiedzieć jak zacząć pić wodę sprawdź TUTAJ

Szklanka ciepłej wody z cytryną

(możesz dodać imbir) wypij rano po przebudzeniu (nawodnienie, rozkręcenie jelit jeszcze przed śniadaniem, odkwaszenie organizmu, oczyszczenie z toksyn)

 

PICIE

Dodatkową porcję płynów (poza wodą) możesz zapewnić dzięki piciu herbat czy wprowadzając zdrowe koktajle

 

Zielona i czerwona herbata, herbatki ziołowe wspomagające trawienie

np. koperkowa, czystek, rumianek

 

Zielone koktajle

super sprawdzają się zielone koktajle np. na bazie szpinaku, czy pietruszki

  • szpinak świeży, zielony jęczmień (jeśli masz w domu, jeśli nie masz dodaj siemię lniane zmielone), woda – to jest baza
    możesz dodać owoc jeżeli zdecydowałaś się na jedzenie owoców np.  kiwi/banan/ananas/ jabłko lub świeżo wyciskany sok
    dla mnie wystarczającą kombinacją jest: szpinak, woda, zielony jęczmień, kiwi
  • pietruszka natka/jabłko soczyste/pomarańcza
  • koktajle pietruszkowe – o dobroczynnym działaniu pietruszkowych mikstur pisała Marta zobacz  TUTAJ  i TUTAJ

jeżeli chcesz aby koktajl miał jeszcze bardziej oczyszczający charakter możesz dodać np. chlorellę, zielony jęczmień, czy po prostu ostropest.

 

„Lekkie gotowanie”

przez tych kilka dni zrezygnuj ze smażenia, pieczenia. Postaraj się „przerzucić” na produkty gotowane w wodzie lub na parze (np. warzywa), gotowane np. zupy, czy po prostu jedzenie warzyw w formie surowej np. sałatki

 

Powrót do regularnych posiłków

 

Warzywa

postaraj się aby było ich jak najwięcej w codziennej diecie. Warzywa jedz bez ograniczeń ilościowych.

 

Aktywność fizyczna

DO ROZWAŻENIA

W zależności od Twojej gotowości, możesz zastosować również dietę polegającą na krótkim wyeliminowaniu/ograniczeniu  węglowodanów pochodzących z pieczywa, kasz, makaronu, ryżu itd. lub dietę niełączenia węglowodanów i białek (np. jedzenie gotowanych warzyw z kurczakiem, ale już bez ryżu).

Poniżej znajdziesz przykłady. Jeżeli zdecydujesz się na jedzenie węglowodanów możesz dodać po prostu porcję pieczywa (najlepiej pełnoziarniste) do śniadanie i porcję ryżu/ kaszy do obiadu.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS w zależności od tego na jaką wersję się decydujesz

 

 

Śniadanie

  • omlet z warzywami 
    omlet z 2 jaj, na wierzch dodaj dużą garść szpinaku lub rucoli, pomidorki koktajlowe, pestki dyni

 

  • jajecznica z pomidorem
    jajecznica z 2 jaj, posypaną szczypiorkiem, zjedz z 2 pomidorami malinowymi

w wersji z węglowodanami – 2 kromki pieczywa pełnoziarnistego

  • kasza jaglana z cynamonem i jabłkiem

 

Obiad

  • brokuły z łososiem
    łosoś grillowany na patelni bez tłuszczu, brokuły gotowane

 

  • pieczone warzywa z piersią kurczaka/indyka
    ulubione warzywa np. kolorowa papryka, pomidor, cukinia, pieczarki, cebula dopraw ulubionymi przyprawami, dodaj niewielką ilość tłuszczu piecz w piekarniku. 
    Pierś z indyka/kurczaka dopraw ulubionymi przyprawami i wstaw do piekarnika

jeżeli decydujesz się na wersję z węglowodanami porcja dobrych jakościowo węglowodanów złożonych np. brązowy ryż/kasza gryczana/kasza jaglana

 

  • pieczona ryba z kiszoną kapustą
    pieczony w piekarniku dorsz (sól, pieprz, cytryna, ulubione przyprawy),  surówka z kiszonej kapusty i startej marchwii

 

Kolacja 

  • zupa krem np. z cukinii. Znajdziesz TUTAJ

 

  • prosta sałatka: mix sałat + kurczak z obiadu
    mix sałat (może być gotowy, pomidor/pomidorki koktajlowe, papryka kolorowa, cebula czerwona, pestki dyni, kurczak np. grillowany bez tłuszczu lub pieczony – np. pozostały z obiadu, sos vinegrette – oliwa z oliwek, sól niewielka ilość lub wcale, pieprz, cytryna, odrobina musztardy, ulubione przyprawy

Jeżeli wykorzystywałaś brokuła na obiad to aby nie marnować jedzenia możesz przygotować z pozostałej części:

  • zupa krem z brokuła
    na bazie wywaru warzywnego ugotuj zupę. Pamiętaj, że ilość warzyw jest dowolna. Dopraw do smaku. Na wierzch możesz posypać pestki dyni czy słonecznika

 

  • sałatka brokułową z kurczakiem
    gotowany brokuł pozostały z obiadu, pierś z kurczaka/indyka pozostała z obiadu), jeżeli zdecydujesz się na nabiał możesz dodać sos czosnkowy (jogurt naturalny, sól bardzo niewielka ilość! pieprz, czosnek przeciśnięty przez praskę, ulubione przyprawy np. oregano lub majeranek), pestki słonecznika

 

  • sałatka z pieczonym łososiem
    jeżeli na obiad jadłaś łososia to wykorzystaj pozostałą rybę na kolację. Baza sałatki jak wyżej

 

  • „wigilijny bigos” – kiszona kapusta z grzybami

 

Przekąski (2 śniadanie, podwieczorek)

  • sok jednodniowy np. z buraka czy marchwiowy
  • owoce – porcja np. grejpfrut, kiwi
  • orzechy – mix orzechów np. mała garść
  • sok wielowarzywny lub pomidorowy  jeśli lubisz. Najlepiej świeżo wyciskany, ale można również znaleźć w sklepie gotowe z dobrym składem np. Fortuna wielowarzywna

 

 

 

* powyższe propozycje to przykładowe dania. Ilości należy dostosować do indywidualnych potrzeb

 

 

DAJ ZNAĆ JAK TWOJE SAMOPOCZUCIE PO ŚWIĘTACH

POTRZEBUJESZ  DETOKSU?

 

 

 

 

6 komentarzy
  • Maria
    Posted at 10:04h, 03 stycznia Odpowiedz

    U mnie zielone koktajle i dużo warzyw to codzienność 🙂 Uwielbiam 🙂 Warto się z nimi zaprzyjaźnić na dłużej niż tylko kilka dni „detoksu”.

    • Daria Rybicka
      Posted at 13:02h, 03 stycznia Odpowiedz

      U mnie też 🙂 jednak dla wielu osób wprowadzenie dużej ilości warzyw jest wyzwaniem. i zdecydowanie warto się z nimi zaprzyjaźnić na dłużej. Sam detoks, a później wrócenie do stałych przyzwyczajeń nie pozwolą utrzymać efektów.
      pozdrawiam,

  • Klaudia She-Wolf
    Posted at 10:08h, 03 stycznia Odpowiedz

    Też zdecydowałam się na detoks i chcę go właśnie bazować głównie na sokach i koktajlach z warzyw i owoców 🙂 No i ziółka ziółka do picia 🙂

    • Daria Rybicka
      Posted at 13:05h, 03 stycznia Odpowiedz

      Tylko warzywa i owoce w formie soków? zaczęłaś już?

      Zdecydowanie polecam wtedy jeść nie tylko w formie surowej, ale równiez przetworzonej: gotowane, parowane, pieczone i rozgrzewające zupy. Koniecznie trzeba pomóc jelitom szczególnie w takim okresie jak mamy teraz 😉

  • zuzannastyle
    Posted at 10:36h, 03 stycznia Odpowiedz

    Fajne przepisy.

Post A Comment