Daria Rybicka - dietoporady | Naturalne sposoby na przeziębienie. Imbir lekiem na całe zło
1331
single,single-post,postid-1331,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
Processed with VSCOcam with a5 preset

Naturalne sposoby na przeziębienie. Imbir lekiem na całe zło

Sezon infekcji w pełni, dlatego w najbliższych wpisach pokażę Ci naturalne metody walki z przeziębieniami. Są naprawdę skuteczne!

Być może słyszałaś o produktach, które mają pomóc Ci wydobrzeć. Opowiem Ci, o co w tym wszystkim chodzi i jak je stosować aby były skuteczne.

 

NATURALNE PRODUKTY STOSOWANE PRZY INFEKCJACH

  • KURKUMA
  • CZOSNEK
  • CEBULA
  • WITAMINA C np. PIGWOWIEC
  • KASZA JAGLANA
  • IMBIR

 

Zacznę od imbiru, ponieważ jego działanie jest naprawdę spektakularne.

 

dietetyk warszawa imbir

IMBIR

Imbir od zawsze był doceniany w medycynie chińskiej. Obecnie coraz szersze grono specjalistów wskazuje na jego dobroczynne działanie na organizm.

Wykazuje działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne

Systematyczne jedzenie zapobiega infekcjom

Polecany przy zapaleniach oskrzeli oraz w przypadku bólów czy skurczów (ma działanie rozkurczowe – dlatego jego stosowanie jest uzasadnione w przypadku bolesnych miesiączek)

Może zapobiegać wzdęciom (np. warto dodawać go do potraw z roślin strączkowych)

Może wspomagać perystaltykę jelit. Pobudza wydzielanie soków żołądkowych

Przeciwdziała niestrawności, nudnościom i wymiotom – dlatego często polecany jest kobietom w ciąży

Wspomaga eliminację toksyn

Co do zasady imbir uważany jest za produkt bezpieczny. Są jednak okoliczności, kiedy warto zastosować dużą uważność przy jego spożyciu.

Jeśli masz „problemy z żołądkiem i jelitami” imbir może (ale nie musi) wywołać podrażnienie śluzówki. Nie stosuj stężonych naparów z imbiru na pusty żołądek. Zaczynaj spożywać napar w małych porcjach. Zwiększaj ilość małymi krokami. Z dużą ostrożnością polecam wprowadzanie imbiru u osób z chorobami układu pokarmowego (chociażby wrzody żołądka).

Generalnie proponuję zasadę – wprowadzania nowych produktów w coraz większych ilościach i obserwowanie reakcji organizmu. Siłę naparów imbirowych dostosuj do siebie.

Uwaga : w przypadku „chorób gorąca” (wątroby, serca, płuc) zaleca się ostrożność w spożywaniu imbiru. Należy go stosować z umiarem (patrząc jednak na przeciętne ilości imbiru spożywane w naszym kraju nie widzę tu zbyt dużego zagrożenia)

Uwaga: nie poleca się stosowania przy wysokiej gorączce

Imbir dla kobiet w ciąży

Informacje na ten temat są różne. Są specjaliści, którzy nie polecają stosowania imbiru w zaawansowanej ciąży (chociaż nie znalazłam badań będących uzasadnieniem do takich stwierdzeń). Decyzja taka może wynikać z faktu, że działa rozkurczowo na mięśnie, a co za tym idzie na mięśnie macicy. Zadałam takie pytanie zaufanemu ginekologowi więc dam Wam znać czy znalazł on potwierdzenie naukowe przeciwskazania stosowania imbiru u ciężarnych.

Moje podejście do tematu to jak zawsze zdrowy rozsądek 😉

 

Imbir podczas karmienia piersią
Nie znalazłam nigdzie wiarygodnych danych dotyczących przeciwwskazań do spożywania imbiru podczas karmienia piersią. Powiem tak – ja stosuję, nie obserwuję żadnej reakcji ze strony Kubusia. Obecnie jem go codziennie – jako dodatek do herbaty i w formie naparów.

A co z imbirem suszonym? Ma działanie „odflegmiające”. Osuszające działanie wykazuje szczególnie w połączeniu z kurkumą.

 

JAK WYBRAĆ DOBRY IMBIR W SKLEPIE

Młody imbir ma jasną napiętą skórę, bez plam czy przebarwień. Po rozkrojeniu jest soczysty i jasny.

dietetyk warszawa imbir

JAKA ILOŚĆ BĘDZIE SKUTECZNA

Jeśli użyjesz plaster imbiru do herbaty to jego dodatek odegra raczej rolę wzbogacenia smaku. Jeśli chcesz uzyskać konkretny efekt pamiętaj o 2 zasadach: należy go spożywać regularnie i w odpowiedniej ilości.

Przede wszystkim zachęcam do regularnego, częstego używania imbiru w okresie jesienno-zimowym. Dodawaj go do herbaty, napojów, ciepłej wody wypijanej rano bezpośrednio po przebudzeniu. Dodaj go do kaszy jaglanej aby wzbogacić smak i nadać jeszcze większy rozgrzewający efekt. Dodaj do ulubionego brownie, czy innego ciasta. Dodaj do nabiału, który co do zasady ma wychładzające działanie (w ten sposób zrównoważysz nieco ten efekt). Dodaj do potraw, które mogą być wzdymające czy ciężkostrawne jak chociażby rośliny strączkowe czy mięso. Dużo tego „dodaj”. Jednym słowem dodaj wszędzie tam gdzie się da 😉

Pamiętaj, że najlepiej zadziała sok z imbiru. Dlatego idealnym rozwiązaniem są napary, herbatki (poniżej znajdziesz przykładowe przepisy). Jeśli chcesz uzyskać konkretny efekt wypijaj regularnie stężony napar z imbiru. W przypadku rozpoczętej już infekcji polecana jest np. szklanka naparu, co 2 godziny. Chodzi o to, aby przez cały dzień utrzymywać rozgrzanie organizmu.

dietetyk warszawa imbir

 

KIEDY STOSOWAĆ

Imbir świeży ma działanie przeciwzapalne, stosuj go zatem w dużej ilości na początku infekcji aby zapobiegać jej rozwinięciu. Jeśli choroba już Cię „rozłożyła” skoncentrowane napary z imbiru mogą mieć działanie wspomagające, wspierające organizm. Możesz go zatem stosować w każdym momencie. Pamiętaj jednak, że im szybciej zaczniesz, tym jest większa szansa, że infekcja nie rozkręci się na całego.

W okresie jesienno-zimowym polecam stosowanie imbiru profilaktycznie przez cały chorobowy sezon.

 

 

LECZNICZY NAPAR Z IMBIRU

  • imbir świeży duży korzeń ok. 10 cm
  • woda gorąca ok. 1 litra
  • dzbanek
  • dodatki smakowe w razie potrzeby np. miód

Zetrzyj imbir na tarce z małymi oczkami aby jak najbardziej rozdrobnić korzeń. Starty imbir wyciśnij w ręce aby uzyskać jak najwięcej soku. Zalej wrzątkiem i od razu przykryj np. talerzem aby nie uciekały olejki eteryczne. Zostaw na noc.  Rano odciśnij imbir, wyrzuć resztki, napar wykorzystaj do picia.

Jeśli napar robisz w ciągu dnia, pozostaw go chociaż na jakieś 4-5 godzin.

FILMIK

JAK STOSOWAĆ

Około szklanki skoncentrowanego naparu zalać bardzo ciepłą/gorącą wodą. Stosować kilka razy na dobę, najlepiej co ok. 2 godziny aby podtrzymywać efekt rozgrzanego organizmu.

Jeżeli będziesz potrzebować „polepszyć” smak, dodaj miód. Pamiętaj jednak, że jeżeli dodasz go do gorącego płynu straci on swoje właściwości.

Ale o tym w kolejnym wpisie. Będzie cz. II imbirowych specjałów.

 

 

 

Przy przygotowywaniu wpisu korzystałam również z następujących źródeł:

Pitchford P. „Odżywianie dla zdrowia”

Sokołowska B. „Alkaliczny detoks”

Dobek E. „5 przemian w kuchni i w życiu”

 

 

 

 

 

 

2 komentarze

Post A Comment