Daria Rybicka - dietoporady | kasza jaglana – dlaczego jest taka zdrowa
2345
single,single-post,postid-2345,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
kasza jaglana dlaczego jest zdrowa

kasza jaglana – dlaczego jest taka zdrowa

O co chodzi z tą kaszą i dlaczego jest taka modna?

Kasza jaglana powstaje z ziaren prosa. Zobacz dlaczego jest tak popularna.

 

  • Zdrowa – mówi się, że jest królową wśród kasz. Jest to najbardziej wartościowa kasza. Pod kątem wartości odżywczych może konkurować  tylko z kaszą gryczaną. Poza tym, to jeden z najzdrowszych produktów w całej naszej diecie,
  • Lekkostrawna,
  • Sycąca,
  • Zawiera dużo składników odżywczych,
  • Dobre źródło błonnika, węglowodanów złożonych dobrej jakości, białka, witamin z grupy B – odpowiadają za dobre funkcjonowanie układu nerwowego, zawiera składniki mineralne m.in. żelazo, magnez,
  • wpływa na dobry humor, wykazuje działanie antydepresyjne,
  • Jest bezglutenowa, Idealna dla alergików,
  • Oczyszcza organizm,
  • Usuwa nadmiar śluzu z organizmu (m.in. pozwala chronić organizm przed infekcjami układu oddechowego),
  • Odkwasza organizm, przywraca równowagę kwasowo – zasadową,
  • Chroni przed chorobami (m.in. nowotworowymi, chorobami układu krążenia czy przewodu pokarmowego),
  • Ma działanie antyoksydacyjne (wychwytuje wolne rodniki – odpowiedzialne m.in. za starzenie się organizmu i choroby),
  • Poprawia kondycję włosów, paznokci i skóry (dzięki zawartości krzemionki),
  • Pomocna przy leczeniu dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego np. problemy z jelitami, czy przy wystąpieniu biegunki.

 

Wygodna do wykorzystania w kuchni. Można ją:

  • przygotować w większej ilości i wykorzystać kolejnego dnia
  • jeść na zimno (np. sałatki) i ciepło (śniadania, obiady)
  • wykorzystać na śniadanie, obiad, deser, do koktajlu
  • wykorzystać do zastąpienia mąki pszennej np. przy robieniu wypieków
  • wykorzystać do wielu dań – ma neutralny smak

 

*Czy wiesz, że:

Warto jeść kaszę jaglaną, jeżeli czujesz się przemęczona, czy zestresowana. Jej regularne jedzenie może wpływać na poprawę nastroju.

 

kasza jaglana dlaczego jest zdrowa

 

OD KIEDY MOŻNA WPROWADZIĆ DO DIETY

Kaszę jaglaną można podawać jako jeden z pierwszych produktów przy rozszerzaniu diety dziecka np. 6-7 miesiąc.

 

*Czy wiesz, że: podaj dziecku kaszę jaglaną / płatki jaglane jeżeli ma problem z zaparciami. Pamiętaj też o odpowiedniej ilości wody.

 

kasza jaglana dlaczego jest zdrowa

 

Niesmaczna kasza jaglana

Często słyszałam od Pacjentów, że kasza jaglana im nie smakuje. Zwykle wynikało to z tego, że była niewłaściwie przygotowywana.

 

JAK PRZYGOTOWAĆ SMACZNĄ KASZĘ JAGLANĄ

Przede wszystkim się nie zrażaj, próbuj do skutku, kombinuj. Mi też nie od razu wyszła idealna.

  • Dokładnie przepłukać ziarenka (najlepiej kilka razy). Można płukać naprzemiennie wodą gorącą i zimną. Chodzi o to, aby oczyścić kaszę i pozbyć się goryczki. Jeśli w kranie mam bardzo gorącą wodę, idę na łatwiznę i nie przepłukuję już wrzątkiem.
  • Przesypać do garnka.
  • Zalać wodą w odpowiedniej proporcji (zwykle 1:2 czyli na jedną szklankę kaszy, 2 szklanki wody).
  • Wstawić na minimalny ogień.
  • Gotować pod przykryciem, aż kasza wchłonie całą wodę. Nie mieszać! Zwykle ok. 20 minut. Po tym czasie zdejmij pokrywę, pozwól kaszy odparować wodę.

*wskazówka: kaszę można schować pod kołdrę żeby trzymała ciepło. Tak robiła moja babcia.

 

 

Jeżeli nie odpowiada Ci smak kaszy przygotowanej w wersji podstawowej możesz spróbować zmodyfikować sposób przygotowania:

  • Dodaj więcej wody – tak aby dojść do konsystencji, która najbardziej Ci odpowiada,
  • Prażenie na suchej patelni – kilka minut, do charakterystycznego ładnego zapachu. Prażona kasza zwykle wychodzi mi wtedy bardziej sypka. Poza tym wykazuje wtedy większe właściwości rozgrzewające, osuszające co jest dużą zaletą (np. zapobieganie chorobom),
  • Eksperymentuj z dodatkami – niewielka ilość masła, mleko, przyprawy np. cynamon, kardamon, imbir, kurkuma
  • Jeżeli wolisz bardziej mokrą kaszę – dodaj więcej wody. Jeśli lubisz sypką – wlej mniej wody + możesz podprażyć kaszę,

 

A Ty jak gotujesz kaszę jaglaną? Masz  swój patent?

 

 

kasza jaglana dlaczego jest zdrowa

 

kasza jaglana dlaczego jest zdrowa

 

Czy można gotować w woreczkach?

To, że kasze są bardzo zdrowe już wiesz. Przygotowując je, warto to zrobić w taki sposób, aby zachować ich jak najbardziej naturalny charakter i jak najwięcej składników odżywczych.

Lepiej jest gotować kaszę bez woreczków. Łatwiej ją przygotować do gotowania (mycie, prażenie) . Dodatkowo gotowanie bez woreczka jest zdrowsze.  Z woreczka mogą przechodzić związki, z których produkowane są woreczki, co wpływa na jakość takiej kaszy oraz może zmienić jej smak.

Poza tym zwróć uwagę, że gotując cały woreczek zwykle cały zjadamy, bo przecież nie można marnować jedzenia. Gotując sypką kaszę możesz jej użyć tak dużo jak potrzebujesz, a nie cały woreczek.

 

Kasza w woreczkach gotuje się szybciej

 Jest to mit. Jeśli gotujesz kaszę bez woreczka zużywasz mniej wody. W ten sposób przygotowana kasza może przygotować się szybciej.

 

Jak gotować kasze, aby były najzdrowsze?

Bez woreczka, na bardzo małym ogniu, pod przykryciem. Bez odlewania nadmiaru wody pozostałej po gotowaniu.

 

kasza jaglana dlaczego jest zdrowa

 

 

W kolejnej części podzielę się z Tobą sprawdzonymi, łatwymi przepisami z kaszy jaglanej.

Dajcie znać w jakiej odsłonie najbardziej ją lubicie – na słodko czy słono?

 

I czekam na Wasze ulubione przepisy. Chętnie spróbuję 🙂 

Więcej informacji i przepisów w książce „Do brzucha malucha”.

Zdjęcia: Kasia www.kantorekkatjuszki.pl

11 komentarzy
  • Konrad Poznański
    Posted at 21:44h, 15 maja Odpowiedz

    Hej!
    Uwielbiam kaszę jaglaną, super się po niej czuję. Daje ją całej rodzinie.

    Dzięki niej wyelimonowalem z domu pieczywo przenne.

    Ja robię ją na śniadanie z owocami i z olejem kokosowym. Masz pytania, napisz do mnie 😉

  • Wioluska8
    Posted at 21:46h, 15 maja Odpowiedz

    U nas od nie dawna jaglanaka jest jedzona na słono. W domu rodzinnym zazwyczaj był to deser. A teraz to często baza sałatek lub past na kanapki. Myślę że smak kaszy zależy też od źródła pochodzenia. Ja najczęściej płucze pod gorącą wodą 😉

    • Daria Rybicka
      Posted at 21:56h, 15 maja Odpowiedz

      Fajnie, że wpadasz 🙂 Ja też przygodę z jaglanką zaczynałam od dań na słodko. Teraz uwielbiam z pieczonymi warzywami na przykład. A podzielisz się przepisem na pastę kanapkową lub sałatkę?
      A co do jakości kaszy to absolutnie się zgadzam. Dlatego lubię gotować taką z większych opakowań, zwykle jest lepsza.

  • Marta
    Posted at 22:14h, 15 maja Odpowiedz

    Czy płatki jaglane mają równie dużo wartości odżywczych czy jednak wypadają dużo słabiej niż kasza? 🙂

    • Daria Rybicka
      Posted at 22:55h, 15 maja Odpowiedz

      Są zdrowe, jednak przez to, że są rozdrobnione będą się szybciej trawić, mają wyższy indeks glikemiczny, po ich zjedzeniu możesz szybciej odczuwać poczucie głodu.
      Są już nieco przetworzone więc siłą rzeczy „wypadają” słabiej niż kasza 😉 dla urozmaicenia i wygody czasami stosuję 🙂

  • Mariola
    Posted at 10:17h, 16 maja Odpowiedz

    Nie wspomniałaś, że kasza jaglana jest dobra dla osób z wrzodami żołądka. Moja mama choruje na nie i je ją kilka razy w tygodniu. Dodaje ją do sałatek, zapiekanek i zwykłych obiadów. Czasem jak ugotuje jej za dużo, to robi z niej nawet gofry. Jeszcze przed chorobą często wyciągała starego dezala i robiła te tradycyjne.Jednak teraz pilnuje diety i woli jeść zdrowe słodycze. Musi się pilnować z dodatkami. Kiedyś bardzo często posypywała gofry czekoladą i trochę za nią tęskni.

    • Daria Rybicka
      Posted at 12:03h, 16 maja Odpowiedz

      Mariola masz rację. Kasza jaglana genialnie, ochronnie wpływa na jelita. Gofry z kaszy jaglanej? Koniecznie poprosimy o przepis!!!!! :*

      • Mariola
        Posted at 09:54h, 18 maja Odpowiedz

        Podaje przepis na gofry jaglane
        -Szklanka kaszy jaglanej (Niektórzy mielą nieugotowaną kaszę jaglaną, ale mama woli zblendować ugotowaną. Nie robi się taki bałagan w kuchni)
        -2 jajka
        -łyżeczka sody oczyszczonej
        -2 szklanki mleka
        Cukier do smaku (nie wiem ile dokładnie dodaje)
        Czasem potrzebna jest też mąka ziemniaczana
        Zblendowaną kasze miesza się ze wszystkimi składnikami. Masa ma być gęsta jak ciasto naleśnikowe. Jeśli jest za rzadka to dodajemy mąki ziemniaczanej. Jeśli za gęsta dodajemy mleka, albo wody. Grzejemy gofrownice i robimy gofry. Ciężko wyczuć ile trzeba je piec. Na gofrownicach ze słabą mocą trzeba dłużej poczekać. Na naszym starym dezalu zajmuje to około 5 minut. Mama mówi, żeby po prostu zwracać uwagę na kolor. Jak się zarumienią, to znaczy że nadają się do jedzenia.

  • staszku_cotynato
    Posted at 12:44h, 16 maja Odpowiedz

    Ja tez robiłam gofry z jaglanki która została mi z wieczornego gotowania;) polecam są przepyszne! A przepis z alaantkowegoblw;))

  • Ewi
    Posted at 20:37h, 17 maja Odpowiedz

    A co z kwasem fitynowym zawartym w kaszy jaglanej?

Post A Comment