Daria Rybicka - dietoporady | Jak wykorzystać truskawki
2513
single,single-post,postid-2513,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
daria rybicka dietetyk

Jak wykorzystać truskawki

Sezon na truskawki niestety dobiega końca. Wykorzystaj maksymalnie te ostatnie dni, kiedy są jeszcze dostępne.

Jedzone na samo smakują super. Dodaj do śniadania. Owsianka, jaglanka, czy czekoladowa kasza gryczana z dodatkiem truskawek smakują obłędnie. Truskawkowe koktajle czy sorbety też wszyscy znają. Ja mam dla Ciebie kilka, szybkich, sprawdzonych przepisów.

Często Pacjenci, z którymi pracuję pytają mnie czy mogą jeść truskawki? Tak, jak najbardziej 😉 Pomijając wszystkie właściwości, pamiętaj że zawierają sporo wody dzięki czemu są niskokaloryczne.

Truskawki warto jeść również jeśli karmisz piersią. Możesz podać je również swojemu (nawet małemu) dziecku.

 

Smacznego 🙂

 

Jeśli Ty masz swoje ulubione danie z truskawek, daj mi znać 🙂 Chętnie spróbuję.

 

Ekspresowa sałatka z truskawkami 

  • młody szpinak
  • truskawki
  • ser (kozi, feta, mozzarella, pleśniowy)
  • pestki słonecznika
  • ocet balsamiczny

Szpinak umyj, wyłóż na talerz. Dodaj pokrojone truskawki i ser. Posyp słonecznikiem i polej odrobiną octu balsamicznego.

Lubicie truskawki w sałatkach?  Chętnie spróbuję Wasze propozycje 🙂

 

Dieta mamy karmiącej:

Sałatkę możesz wykorzystać dla siebie – szybka przekąska w ciągu dnia (2 śniadanie lub podwieczorek) lub w większej porcji kolacja.

Dziecko:

Truskawki śmiało możesz podać swojemu dziecku. W przypadku tych owoców ważne jest to abyś wybrała truskawki jak najmniej pryskane. Wiadomo, że najlepsze są domowe lub z rolnictwa ekologicznego. Nie masz takich? Ja też nie. Miałam niewielką porcję domowych truskawek od mamy Jarka, pozostałe kupowałam na bazarku. Podawałam Kubusiowi w małych ilościach i sprawdzałam reakcję.

Wskazówka: te najbrzydsze z wyglądu – niewielkie okazały się najlepsze 😉

 

Processed with VSCO with a5 preset

 

Dżemy truskawkowe

 

Babcine porady: do owocowych dżemów należy dodać „coś kwaśnego” – aby dżem dobrze się zamknął i nie pleśniał . Dlatego jeśli robisz dżem truskawkowy dodaj sok z cytryny. Doskonale sprawdza się również połączenie truskawki + agrest . Zaskoczona? Jak tylko masz do nich dostęp, warto spróbować. Smakują wyśmienicie.

Jeżeli planujesz robić dżemy z kwaśnych owoców np. wiśnie nie trzeba wtedy nic dodawać.

 

Processed with VSCO with a5 preset

 

Dżem truskawkowo – jabłkowy

▫️ ok. 1,3-1.5 kg truskawek

▫️ 0.5 kg jabłek

▫️ 3/4 szklanki cukru – zastąpiłam KSYLITOLEM (ma niższy indeks glikemiczny i blisko połowę mniej kcal niż cukier)

▫️ sok z 1/2 cytryny

▫️ cynamon, kardamon do smaku

Wszystkie składniki przełożyć do garnka z grubym dnem. Gotować na małym ogniu aż cała masa zgęstnieje. Przypilnuj, aby pulpa się nie przypaliła. Natychmiast przelać do wyparzonych słoików. Jeżeli chcesz mieć duże kawałki owoców możesz truskawki gotować w całości, większe pokroić na pół. Ja pokroiłam na mniejsze kawałki zarówno truskawki i jabłka. Dżem ma formę musu.

Z powyższej porcji wyszło mi 6 słoików. To doskonała forma na zamknięcie lata w słoiku.

Babcine porady: Jak długo gotować? – kiedy wydaje Ci się, że pulpa owocowa już jest dobra, weź odrobinę na talerzyk. Zostaw na chwilę, jeżeli masa się zsiadła dżem jest gotowy.

 

Nie używam żelatyny do przetworów. Babcia pokazała mi metodę na naturalne żelowanie owoców. Gotujesz owoce, zostawiasz do wystygnięcia. Kolejnego dnia również gotujesz i dopiero umieszczasz w słoikach.

 

Deser 3 w 1 z kaszy jaglanej i truskawek 

 

Idealny dla dziecka i mamy. Jest bardzo zdrowy i przede wszystkim sycący. Śmiało możesz go wykorzystać na śniadanie lub w mniejszej porcji jako deser.

Z poniższych składników możesz przygotować:

 

gęsty budyń – dodaj 1 szklankę truskawek

delikatny mus – dodaj 2  szklanki truskawek

koktajl  – dodaj 2 szklanki truskawek i więcej mleka

 

  • Ugotowana kasza jaglana – szklanka
  • Truskawki – 1-2 szklanki (w zależności od tego jaką konsystencję i smak chcesz uzyskać)
  • Mleko roślinne – polecam mleko kokosowe* o ile nie wywołuje dolegliwości lub np. ryżowe 1 szklanka
  • Dodatki smakowe – możesz dodać wanilię lub cukier waniliowy, na wierzch zetrzeć gorzką czekoladę* uwaga dolegliwości lub posypać wiórki kokosowe

 

Wszystkie składniki należy zblendować na gładką masę. W zależności od blendera od kilku do kilkunastu minut aby uzyskać delikatną konsystencję bez grudek.

 

Przepis i zdjecia przygotowane dla Ładnebebe więcej TUTAJ

 

 

 

 

Smacznego

No Comments

Post A Comment